КОПІЛКА УРОКІВ

                    ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА  «У СВІТІ  РОСЛИН»
Подгальська Марія Володимирівна, Новоград – Волинська ЗОШ 
І – ІІІ ступенів № 3, вчитель біології
Узагальнюючий урок з  біології
7  клас
      Мета. Розширити знання учнів про різноманітність рослин, їхнє значення для життя людини, поповнити знання прислів'ями та загадками про природу; ви­ховувати інтерес до пізнання навколишнього середо­вища, любов до природи та бережливе ставлення до неї, бажання примножувати її багатства.
    Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
    Форма уроку: рольова гра.
Запис на дошці
Ми любимо сонце і квіти,
І ранок нам шле свій привіт,
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
ХІД  УРОКУ
І. Актуалізація  знань і  мотивація навчальної  діяльності.
   УЧИТЕЛЬ: сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Уявіть собі , що ми всі потрапили у гарне, чисте, справедливе царство. Кругом цього царства квітнуть яскраві квіти, ростуть могутні дерева, кущі та трави. А ви- жителі цього незвичайного царства. Править ним добра, щира, справедлива цариця Флора.
    А щоб мандрувати, необхідно отрима­ти перепустку. Для цього необхідно знати правила поведінка на природі.
    Ось як про вашу поведінку на природі сказав поет П. Ситниченко:
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж усюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все то окрасою буде
Нашого рідного краю.
Давайте їх згадаємо.
Для закріплення правил поведінки у природному середовищі проведемо гру. Я називатиму твердження, а ви будете піднімати руку, якщо це можна робити; руку не піднімайте, якщо такого роботи не можна.
Можна:
1.  Саджати квіти, рослини.
2.  Охороняти рідкісні рослини.
3.  Оберігати молоді рослини.
4.  Спостерігати за природою, милуватися нею.
5.  Підгодовувати птахів.
7. Прибирати місця відпочинку.
Не можна:
1.  Ламати гілки дерев.
2.  Обдирати кору дерев.
3.  Рвати багато квітів.
4.  Збивати гриби ногами.
5.  Руйнувати павутиння.
6.  Ловити метеликів, жаб, руйнувати пташині гнізда, му­рашники

ІІ. Конкурс команд
1.Назва команди та  її девіз
 2.Представлення та захист (вірш, легенда, пісня)
3. Конкурс «Тест-відповідність» (встановити відповідність між двома частинами тесту).
1.Запилення                                                           Злиття двох статевих клітин
2.Запліднення                                                        Квітка
3.Генеративний орган покритонасінних             Процес  перенесення пилку з тичинки на         
приймочку маточки

4. Конкурс «Візитна картка».
Створити візитну картку терміна (поняття).
 Команда 1 – голонасінні
 Команда 2 – покритонасінні
5. Конкурс «Розгадай кросворд»
Українська природа багата різноманіт­ними квітами, але сьогодні ми поговоримо про найпоширеніші з них. Для цього розгадаємо крос­ворд.
1. На високому стеблі квітка із золотими пелюст­ками. Як вона називається? (Соняшник)
2.  Назва  квітки  пов'язана з  майстрами-чоботарями, які виготовляли особливо гарні, святкові чобітки, що мали яскраво-червоні халявки. Як називаються  ці  чудові духмяні  квіти?   (Чорно­бривці)
3.  Ця рослина вічнозелена, супроводжує люди­ну все життя, має блакитні квіточки. У відварі з неї купають немовлят,  щоб були здоровими і щасливими. Нею заквітчували коси дівчатам. А для наречених плели вінки. Люди вважали, що ця квітка оберігала від всякої нечисті. (Барвінок)
4.   Назва цієї квітки означає  «зірка».  У тиху ніч у квітниках чути ледве вловимий шепіт — то квіти розмовляють із зірками. Тому в народі їх ще називають зірками. Що це за квіти? (Айстри)
5.  Високі квіти гордо визирають з-за тину. А ко­льори їхніх квіток — мов зітканий різнобарвний ки­лим: червоні, блідо-рожеві, жовтуваті, білі. Люди, які йдуть мимохідь, завжди милуються ними. Як називаються ці прекрасні квіти? (Мальви)
6. Конкурс «Коректор».
Встав пропущені букви в термінах, дай визначення. (Наприклад: Гам..тофіт, ант...ридій).
7. Конкурс «Зрозумій мене».
За визначенням назвати термін: «Дивно починається це створення життя – з роботи полоненного в рослині сонячного променя, це складний процес, що в перекладі означає «створення за допомогою світла»
 Фізкультхвилинка «Як зберегти природу»
—  Якщо ви знаєте, що треба берегти природу, економити чисту воду — встаньте!
—  Якщо не кидаєте в річку, ставок пляшок,  каміння — зімкніть долоні!
— Якщо не смітите в лісі, в полі, на березі річки - тупніть ногою!
— Якщо не збираєте великих букетів квітів - зімкніть долоні над головою!
— Якщо ви вважаєте, що кожен повинен піклуватися про природу — протяніть руку сусідові!
—  Усміхніться один одному! Ми всі разом зможемо захистити тих, хто житиме після нас!
8. Конкурс «Знайди помилку» (необхідно в тексті виправити помилки)
Олеся і Петрик гортали журнал:
Знайшли цікавий матеріал.
Тут мова йшла про хвойні ліси,
Легені планети та велич краси.
Це, звісно, туя, тис і модрина,
Вельвічія, фукус і ялина,
Секвоя, фізаліс і сосна,
Маршанція, ульва і бузина.
Юннати й відмінники
Добре все знають,
Вони без знання
У лісах не блукають.

Весна буяє багатством квітів.
Яких суцвіть лише нема.
Султан ми бачим в повитиці,
У мака колос розквіта.
Головка в яблуні та сливи,
І гарний кошик у верби.        '
Якщо ти добре вивчив тему,
То виправ сам тут помилки.

По полях, лісах, садах
Ходить осінь золота,
Рахує літа подарунки
Й складає в кошики та сумки,
Зернівки маку та ліщини,
Боби квасолі і калини,
Кістянки винограду й сливи,
І ягоди вівса й маслини.
Хто плоди й насіння знає
І врожай завжди збирає,
Той знайде тут помилки.
Може, першим будеш ти?

 9. Конкурс«Художник».
Намалюй термін і поясни (можна використати символи, створити схему).
Команда 1 –  суцвіття кошик
Команда 2 – суцвіття складний колос
Прийом  новизни – «Буцинки» (банк  усіляких  цікавинок) повідомлення групи підтримки  І команди
10. Конкурс  «Подивись, відгадай і поясни» (переглянути фрагмент відеофільму і дати  пояснення)
11.Конкурс капітанів
- «Створи систему»
 ( І капітан – сосна сибірська; ІІ капітан – горох посівний)
-«Відгадай»
( хто перший розгорне цукерку і дасть відповідь на питання, що знаходиться в ній)

12. Конкурс  «Сенкан».
Створити сенкан до даного терміна (сенкан пятирядковий вірш);
Команда 1- листок
Команда 2 - корінь
1)  термін (поняття);                                        
2)  два прикметника, що його характеризують;
3)  три дієслова;
4) фраза із чотирьох слів (розкриває зміст терміна);
5)  синонім до терміна (поняття).
Прийом  новизни – «Буцинки» (банк  усіляких  цікавинок) повідомлення групи підтримки  ІІ команди
13. Конкурс «Хто  перший»
1.      Рослини, що мають квітку і цвітуть хоча б раз в рік (квіткові)
2.      Група квіток, розміщених у певному порядку (суцвіття)
3.      Коренева система з добре розвинутим головним коренем (стрижнева)
4.      Верхній родючий шар землі ( грунт)
5.      Покривна тканина листка  (епідерміс)
6.      Зелені пластиди (хлоропласти)
7.      Жилкування листків у подорожника (дугове)
8.      До якого класу належить рослина  вороняче око? (однодольні)
9.      Яке суцвіття у ромашки? (\кошик)
     10. До якого відділу відноситься ялиця? (голонасінні)
     11.Що утворюється із моху - сфагнуму? (торф)
     12.З чого утворюється кам’яне вугілля?  (папороті)
     13.За допомогою чого розмножуються хвощі? (спор)
     14.Що замінює корінь у мохів? (ризоїди)
     15.Що таке пилок? (чоловічий гаметофіт)
14. Конкурс « Відгадай і склади»  (впиши назви частини квітки, для яких буква «К» є спільною)
15. Конкурс «Я тобі, ти мені» (кожна команда суперниця задають одна одній завчасно підготовлені запитання)

ІІІ. Закріплення

УЧИТЕЛЬ: Діти! Якби квіти могли говорити, вони  звернулися б до вас із проханням:
Ви на клумбах, вдома, в школі
Висівайте нас доволі!
Доглядайте, поливайте,
Без потреби не зривайте!
Якби ви нас не топтали,
Ми б красу вам дарували!
А ви знаєте, що за народними повір'ями кожен місяць року має свою квітку-оберіг. Ось по­слухайте, будь ласка, і запам'ятайте свою квітку відповідно до місяця вашого народження. Вона по­винна приносити вам щастя та удачу.
Січень гвоздика.
Лютий фіалка.
Березень пролісок.
Квітень нарцис.
Травень конвалія.
Червень горошок пахучий.
Липень лілія.
Серпень гладіолус.
Вересень айстра.
Жовтень календула.
Листопад хризантема.
Грудень троянда.

ІV. Підведення підсумків.
     Література
1. Барна М.М.,Барна Л.С., Яцук Г.Ф. Навчальні заняття з біології: можливі варіанти. –Тернопіль: «Видавництво Астон», 2005.  
2. А.Басок., О.Кулініч. Конструктор уроків: фізика, біологія – К.: Шкільний світ, 2012.
6. Жук Г. І. Активні форми й методи навчання біології.// Біологія. – 2004.
7. Загоруй В. Предметний тиждень біології в школі. // Біологія  і хімія в школі. – 1999.  
10. Мороз І. В., Грицай Н. Б. Тижні та декади біології в школі. // Біологія і хімія в школі.   
11.  Тагліна  Ю.С.Предметний  тиждень  біології  в  школі.    Харків:  Видавнича  група   „Основа”, 2004


.
КВК НА ТЕМУ «В ГОСТЯХ У ПТАХІВ»
Інтелектуальна гра для учнів 8 класів
Марія Подгальська, учитель біології  ЗОШ  І – ІІІ ступенів № 3, м.Новоград-Волинський
Пропоную до вашої уваги методичну розробку гри для учнів 8-х класів, її зміст допоможе розвиткові пізна­вальної активності учнів. Інтелектуальна гра вчить зосереджувати­ся, вміти самостійно міркувати. Захо­плюючись грою, діти не помічають, що вони навчаються: пізнають нове, орієнтуються в незвичайних ситуаці­ях, поповнюють запас уявлень, по­нять, розвивають фантазію, а також набувають нових умінь міжособистісного спілкування.
Мета: узагальнити, поглибити і систематизувати знання учнів про видовий склад, будову і процеси життєдіяльності птахів, їх охорону та значення в природі і житті людини. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, уміння порівнювати, зіставляти, робити висновки. Прищеплювати учням любов до живої природи, виховувати відповідне ставлення до охорони птахів, вчити бачити прекрасне навколо себе (краса птахів, їхній спів).
Обладнання: м\медійна дошка, комп’ютер , слайди із зображеннями птахів, конверти із завданнями для команд , магнітофонний запис голосів птахів,  малюнки учнів.

Гру веде вчитель. Беруть участь дві команди по вісім учнів.
На дошці записані вислови:
                                                            Ми зв’язані з усім живим у природі.
                                                   А.Швейцер
Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє себе сама.
Р.Едберг
Хід гри
Учитель. Сьогодні ми зібралися в клубі веселих і кмітливих. Учасниками нашої гри будуть представники двох команд, а тема «В гостях у птахів». Ми визначимо найдотепніших і найкмітливіших, найсміливіших і найспостережливіших.
Щоб зустріти пернатих друзів, ми з вами завітаємо в ліс і послухаємо чарівні голоси птахів.
 Під час озвучення голосів птахів учитель зачитує вірш Надії Красоткіної
Прислухайся! Земля співає!
 І линуть звуки чарівні.
 Усе в природі голос має
 Й свої наспівує пісні.
Ось стогне дуб, верба зітхає,
 Зозуля роки нам кує.
 Струмочок весело співає,
 А клен шепоче про своє.
Щебече соловейко в гіллі,
 А в небі ластівка дзвенить.
 Лунають звуки у довкіллі,
 Усе співає, все звучить.
Буде пташина  -
будуть квітнути сади,
колоситися поля,
буде лунати пісня природи,
буде краса на землі!
Учитель. Діти, нам в лісі зустрівся старичок-лісовичок, який хоче розповісти про своїх друзів, допоможе розібратися в своїх знаннях про птахів і дати вам в ліс путівку  "Природолюба птахів".
Старичок-лісовичок. Почалася весна. Поле і ліс пробуджується від зимового сну. Та по-справжньому вони оживуть лише тоді, коли з півдня повернуться крилаті мандрівники. Птахів недарма називають друзями, Користь від птахів дуже велика. Одна синиця з'їдає за день стільки гусені, метеликів, мух, скільки важить сама. Отож уявіть, скільки яблук, груш, слив та вишень збереже вона від шкідників. Птахи принесуть вам багато радості навесні, коли вони гомінкими зграями повертаються з вирію у рідні місця-одразу оживають поля, сиди, ліси. Дзвінко співає зяблик, голосним тріскотінням метушаться дрозди. Подають голос шпаки, синички, жайворонки.  Птахи-окраса рідної природи, окраса вашого життя.  Будьте ж уважнішими до своїх крилатих друзів!  Над вами повинні співати весняні птахи, цвірінькати пташенята, летіти гуси-лебеді, тому що це теж нероздільна частина природи, як і ви. З давніх давен людина мріяла про крила, про небо. Невже тепер, коли люди мають крила і літають в космос, ви дозволите знищувати друзів моїх птахів, крила вашої весни?!  Хай же у березневі дні клопотом про птахів переймуться і молодий і старий, щоб кожен міг сказати: "Ласкаво просимо, шановне птаство!"
Але щоб потрапити в ліс і отримати путівку "Природолюба птахів", ви перш за
все повинні пройти через дві перешкоди запитань:  І перешкода - лототрон будови; II перешкода-поле різноманітності.
Для цього кожній команді необхідно зібрати не менше ніж десять зерняток. Якщо ви справитесь із завданням ви отримуєте путівку.
І перешкода – «Лототрон  будови» (за одну правильну відповідь кожна команда отримує по зернятку)
1) Кровоносна система птахів: а)       одне коло кровообігу, серце чотирикамерне, артеріальна кров змішується з венозною; б)два кола кровообігу, серце чотирикамерне, артеріальна кров змішується з венозною; в) два кола кровообігу, серце чотирикамерне, артеріальна кров не змішується з венозною.  (в)
2) Птахи, це тварини: а)теплокровні;   б)холоднокровні; в)у різних видів тварин по-різному.  (а)
3) Яка кров надходить до усіх органів, окрім легенів: а)артеріальна кров; 
б)венозна кров. (а)
4) Шкіра птахів: а)багата на слизові залози;  б)позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє слиз; в)позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє жир.(в)
5)  Чи правильне твердження: усі птахи здатні до польоту. 
6)Чи можна стверджувати, що птахи пристосувалися до польоту, бо у них є  порожнисті кістки, пір 'яний покрив, відсутні зуби, один яєчник.
7) Яка функція кіля у птахів: а)для рівноваги у польоті; б)    місце кріплення м'язів. (б)
8) Череп птахів: а)суцільний з нижньою щелепою; б)складається з окремих кісток;  в)суцільний крім нижньої щелепи. (в)
9) Хребці шийного відділу хребта з з’єднані між собою: а) нерухомо;
б) рухомо. (б)
10.Функції повітряних мішків в зв 'язку з польотом: а)зменшують тертя між внутрішніми органами; б)сприяють розпізнавання запахів; в)запобігають перегріванню тіла. (а, в)
11.Дихальна система птахів представлена: а)    губчастими легенями, які не мають зв'язку з повітряними мішками;  б)губчастими легенями, які мають зв'язок з повітряними мішками; в)складчастими легенями, які мають зв'язок з повітряними мішками. (б)
12.Чому птах у польоті не задихається ?
13. Для чого птахи ковтають дрібні камінчики ?
14. Як називають розширення задньої кишки ?
15.Які процеси відбуваються в кишечнику ?
16.    У статевому відношенні птахи : а)роздільностатеві, запліднення внутрішнє, розвиток прямий; б)роздільностатеві, запліднення зовнішнє, розвиток прямий.(а)
17. Видільна система птахів складається з: а) парних нирок та сечоводів, є сечовий міхур, сеча накопичується; б) парних нирок та сечоводів, сечовий міхур відсутній, сеча не накопичується; (б)
18. Статева система у птахів представлена у: а) самців-парними сім'яниками, самок-парний яєчниками; б) самців-парними сім'яниками, самок-непарним яєчником. (б)
II ПЕРЕШКОДА – «Поле різноманітності» (демонстрація слайдів, команда отримує по зернятку за кожного впізнаного птаха) (див. слайди презентації)
(слайди: 1- снігур, 2 – шишкар, 3 – омелюх, 4 – зозуля, 5 – дятел, 6- горобець хатній, 7 – лелека білий, 8 – сорока, 9 – лебеді, 10 – синиця, 11 – сова вухата, 12 – шпак, 13 – сойка, 14 – тетерук, 15 – соловей, 16 – ластівка міська)
Старичок-лісовичок.  Я  запрошую у світ
                                        Дивовижної природи,
                                        Де не буде горя й бід,
                                        Де джерельні чисті води,
                                        Де ростуть рясні дуби,
                                        Спів птахів лунає дзвінко
                                        Ви  потрапили сюди
                                        Бо ж отримали путівку.
Учитель. А зараз з дозволу старичка - лісовичка ми  розпочинаємо  КВК.
I конкурс - «Презентація команди»
Назва команди , емблема та її захист. Оцінка за конкурс п’ять балів. (див.: малюнок 1,2; текстовий документ  Word -1)
II конкурс - "Хто перший"
1)    В якому слові сорок  голосних? (Сорока)
2)    Який птах є символом 2001 року? (Лелека)
3)    Який птах має назву танцю? (Чечітка)
4)    Перший я приніс весну, пробудив усе від сну, заспівав під вікном, звуть мене усі...  (Граком)
5)    Яка річка в Україні має назву птаха? (Тетерів)
6)    Компактний дім для діток Із сухих збудовано гілок
З тієї пори над нашою хатою
Та-та-та! - Летить крилато.   (Лелека)
7)  До назви російської ріки треба добавити одну букву, щоб отримати назву
     лісового птаха? (І-волга)
8)  На одній нозі стоя
Все у воду погляда
Тиче клювом невпопад
Все шукає жовтенят. ( Чапля)
9)  Скільки горобець зробить кроків за сім років? (Ні одного, бо він стрибає)
10) У ночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. ( Сова)
11)Швидко скрізь цей птах літає
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
12) Малий герб України тризуб це силует птаха, що стрімголов падає вниз. Який
птах є символом святого Володимира і силуетом, що утворює тризуб? (Сокіл)
13)    Є мій початок у столі, у сметані, та й у солі
Цифра посередині стоїть, і шипляча буква далі
Загалом я птах. А який же саме?
Поміркуйте вже самі. (Сич)
III конкурс - «Відгадай кросворд» ( робота в команді)
(див. малюнок 3)
( 1-снігур;  2-рефлекс;  3-синиця;   4-язик; 5-кулик;  6-крук;  7-клин; 8-нагніздні;   9-інстинкт.)
IV конкурс - «Склади  систему» (по одному представнику з команди)
Ввести в систематичне положення:
1  команда - качка-крижень
2  команда - ластівка берегова
Імперія


Надцарство


Царство


Підцарство


Тип


Клас


Ряд


Рід
качка
ластівка
Вид



V конкурс - «Знайди пару» ( робота в команді)
На листку написані народні прикмети, але початок прикмети, не співпадає з її кінцем, необхідно знайти пару-родича кожної прикмети.
Правильні послідовності:
Жайвір у піднебессі -    буде погода.
Якщо чайка сіла на воду -    чекай хорошої погоди.
Ластівка в небі високо -   буде сонячно.
Ворона купається -   дощ насувається.
Ластівка низом пішла -   дощ принесла.
Зяблик прилетів -   чекай похолодання.
Якщо граки кричать -   буде дощ.
Ворона клюв ховає під крило -  до холоду.
VI конкурс - «Нумо, капітан!»
1 завдання - "Цей дивовижний птах" ( див.малюнок 4)
Описати фантастичну тварину. Із частин яких птахів вона складена?                             ( Відповідь: голова орла; шия лебедя; тіло пінгвіна; ноги страуса)
2 завдання - "Метикуй, відгадай"
Подумайте, які зміни в житті птахів лісу виникнуть, якщо:
1 команда (капітан) - зроблена санітарна вирубка лісу дерев;
                                                           (зменшиться число дятлів )
2 команда (капітан) - знищені хижі птахи;
                  (збільшиться чисельність гризунів і хворих птахів)
VII конкурс - ромашка «Знайди родичів» ( робота в команді)
Командам необхідно знайти в ромашці лишню пелюстку і її відірвати.














1команда  (дятли)                                        2 команда (гуси)
VIIIконкурс - пошта «Червона книга» (по одному представнику з команди)
На нашу адресу надійшли конверти. Із запропонованих в конвертах карток з назвами  птахів, відібрати тих, що занесені у Червону книгу.
Конверт з картками на адресу І команди : Беркут. Гриф. Чайка. Огар. Тетерук. Сірий журавель. Чорний лелека. Жовта чапля. Фазан. (Червона книга: Беркут. Гриф. Огар. Сірий журавель. Чорний лелека. Жовта чапля.)
Конверт з картками на адресу ІІ команди : Болотяний сова.  Пугач. Лебідь малий. Глухар. Кроншнеп. Гага. Степовий журавель. Рябчик. Коровайка.  (Червона книга: Пугач. Лебідь малий. Глухар. Гага. Степовий журавель.  Коровайка.)
IX конкурс  - домашнє завдання «Повернення в минуле»
(див. малюнок 5, текстовий документ  Word -2)
Попередньо домашнім завданням було докладніше розглянути особливості будови археоптерикса.
1команді:  назвати основні ознаки подібності археоптерикса з птахами
2команді:  назвати основні ознаки подібності археоптерикса з плазунами
X конкурс - біологічний вальс «Дружби»
Учитель пропонує кожному учаснику команди зіграти роль птаха. Затанцювати утворивши 3 кола: зовнішнє коло - перелітні птахи; середнє - кочові; внутрішнє - осілі.
Зовнішнє коло: білий лелека, сірий журавель, сільська ластівка, зозуля,  дика качка, соловей.
Середнє коло: чорний дятел, сойка, дрозд, синиця, пугач.
Внутрішнє коло: горобець, сіра куріпка, сорока, тетерук.
Учитель. Природа створила птахів мудро, розумно, пристосувала їх до свого життя. Треба замислитися, що все в природі для чогось існує.
Я прочитаю вам вірш Дмитра Павличка.
ПТИЦЯ
Тріпоче серце пійманої птиці,
В руках моїх не чує доброти,
Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино, тільки не тремти.
Хіба потоки загубили воду,
Хіба в полях уже зерна нема?
Пусти мене, мій хлопче, на свободу,
І все, що треба, я знайду сама.
Я ж лагідно тебе тримаю пташко,
В своїх руках легеньких, як вітрець,
Хіба неволя це? Хіба це важко?
Від мене взяти кілька зеренець?
Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля, ніж зерно твоє;
Страшна, хоч лагідна та сила,
Яка розкрити крилець не дає!
    —  Лети! Співай у небі гомінкому,
Хоч і маленький, зрозумів я все,
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе!
Я бажаю вам, щоб у вашому житті виростали крила, душа співала, як пташка, щоб ви вміли літати, незважаючи на те, що у вас немає пристосувань для польоту, щоб  на вашій дорозі зустрічалися добрі люди.
Підсумки
А зараз підіб’ємо підсумки. Ми закріпили вивчений матеріал, дізналися нове й цікаве. Я вітаю переможців і дякую обом командам, які брали участь у змаганнях.
Використана література
1. Ігри для дорослих. Інтерактивні методи навчання. – Бібліотека «Шкільного світу». – К.,2005р.
2. Храбрий В. Школьный атлас – определитель птиц: Кн. для учащихся. – М.: Просвещение, 1988.
3. Макогон  О., Надворний В. Ігри з зоології. – К.: Рад. шк.,1988.
4. Молис С. Активные формы и методы обучения биологии: Животные: Кн. для учителя: Из опыта работы. – М.: Просвещение, 1988.
5. Остапенко Т. Розробка інтелектуальної гри//Біологія. Шкільний світ.-2005. - №4.- С.16-19.
6. Свердлова В. Позакласні інтелектуальні біологічні заходи// Біологія. Шкільний світ.-2005.- №26.- С.18-21.
7. Нас єднає любов до птахів: Спец. Випуск до 10-річчя товариства. – К.: Українське товариство охорони птахів, 2004.

Немає коментарів:

Дописати коментар